In een gesprek met (naar ik meen) René van der Wouden vroeg de Amerikaanse interviewer zich enigszins verwonderd af hoe het toch komt dat in zo'n klein land als Nederland zoveel muzikanten zich bezighouden met elektronische muziek. Renmoest zijn gesprekspartner het antwoord schuldig blijven. En inderdaad, het is opvallend hoe een toch wel lichtelijk marginaal genre door relatief zoveel Nederlanders (en Belgen!) levend wordt gehouden. En dat is met name te danken aan Ron Boots en diens Groove-label. Aan de lopende band brengt Groove het ene na het andere uitstekende album uit, van artiesten die vaak wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Neem nu 'AtmoSphere', de zeer recent verschenen tweede cd van Synth.nl, het alter ego van Michel van Osenbruggen.

Vorig jaar verscheen zijn debuut 'Aerodynamics', dat me niet helemaal wist te overtuigen. Dat had voornamelijk te maken met de thematiek van het album: snelheid. Van Osenbruggen is een groot Formule 1-liefhebber en verschillende nummers bevatten aanzwellende en brullende race- en motorgeluiden. Ik heb helemaal niets met snelle auto's en vond de gebruikte effecten vooral irritant. Voor 'AtmoSphere' pakte Van Osenbruggen het anders aan en liet hij zich inspireren door (je raadt het al) de atmosfeer. Het album neemt je mee op een reis door de verschillende atmosferische lagen, beginnend bij de 'Troposhere' en eindigend in de ruimte met 'Exosphere'. Zo op het eerste gehoor bevat 'AtmoSphere' vriendelijke, open elektronische muziek, met af en toe opduikende lichte Jean-Michael Jarre-invloeden (met name dankzij de sweeps op de achtergrond) en een jaren tachtig-touch. Fijn, maar niet wereldschokkend, zo dacht ik aanvankelijk. Totdat ik me realiseerde dat het album de afgelopen week constant op repeat in mijn cd-speler heeft doorgebracht - zonder dat het ook maar n seconde begon te vervelen. De ingrediten zijn dan ook precies goed: NASA-samples op de achtergrond, subtiele beats en natuurgeluiden (vooral regen- en onweersbuien), ronkende sequencers, een scheutje sfeervolle ambient en af en toe een vette synthsolo. 'AtmoSphere' is een op een onopvallende en bescheiden manier ijzersterk album, dat niet alleen staat als een huis, maar het ook verdient om door een groot publiek gehoord te worden.