Op zijn vorig jaar verschenen tweede album 'AtmoSphere' verkeerde Michel van Osenbruggen (beter bekend als Synth.nl) in hoger sferen - en dat mag je letterlijk nemen: de cd neemt je mee op een fascinerende reis door de verschillende atmosferische lagen. Met zijn nieuwe album gaat Van Osenbruggen de diepte in. 'OceanoGraphy' is een conceptalbum over de diverse oceanen en de wezens die zich in de diepten ophouden. Net zoals zijn voorganger bevat 'OceanoGraphy' vriendelijke, 'open' elektronische muziek, waar niemand zich een buil aan kan vallen. Voor de verandering eens een keer geen ellenlange excursies in een parallel kosmisch universum, maar nummers die gemiddeld zes minuten duren en op smaak worden gebracht met subtiel getegreerde natuurgeluiden en samples (walvissen in bijvoorbeeld 'Megaptera' of geluiden van Michels duikboottrip in het titelnummer), relaxed voortkabbelende beats, sfeervolle ambient en af en toe een synthsolo.

In vergelijking met 'AtmoSphere' en vooral Synth.nl's debuut 'Aerodynamics' (2007) is het tempo op 'OceanoGraphy' wat rustiger en liggen de Jean-Michael Jarre-invloeden er minder dik bovenop (eigenlijk zijn alleen nog op 'Carcharodon' en 'Pacifico' overduidelijke Jarre-echo's te horen). Michel van Osenbruggen schurkt tegen de uitwaaierende, licht melancholische klanktapijten van Vangelis en Vlaming Frank Van Bogaert aan, maar klinkt bovenal steeds meer als... Synth.nl. En aangezien al die moderne elektronische muziek nogal op elkaar lijkt, is dat een prestatie van formaat. Kortom, mijn toch wel enigszins hooggespannen verwachtingen, worden met 'OceanoGraphy' moeiteloos ingelost, hoewel Michel de originaliteitsprijs nooit zal winnen. Voeg daarbij de uitstekende geluidskwaliteit en mastering van Groove.nl-labelbaas Ron Boots en het is duidelijk dat Synth.nl klaar is voor een wereldwijde doorbraak - voor zover je daar bij elektronische muziek tenminste over kunt spreken. Nieuwsgierig geworden? Op Michels site en zijn MySpace-pagina kun je diverse tracks beluisteren. Overigens gaat een gedeelte van de opbrengst van het album naar het Wereld Natuur Fonds.