Remy Stroomer en Michel van Osenbruggen (ofwel Remy en Synth.nl) zijn inmiddels gerespecteerde en gewaardeerde namen in de elektronische muziek. Ze hebben een gezamenlijke interesse in synthesizers en in de muziek van Jean Michel Jarre. Primitives is hun eerste project als duo. Ik was benieuwd hoe de wat meer experimentele stijl van Remy en de melodieuze aanpak van Van Osenbruggen met elkaar zou mixen. Wel, dat is goed gelukt.

Het album begint vrij zweverig met mooie sounds in Underground Tubes waarna ritmes en een kalme sequence er bij komen. De solo’s zijn goed (dat is eerlijk gezegd wel eens anders in de elektronische muziek). Een goed begin is het halve werk en de heren gaan in Traffic Cones snel verder in een samenklontering van Jarre en de solo’s van Klaus Schulze. Ook in Crashing Toroids hoor ik deze combinatie maar dan zijn het Jarre-ritmes en Schulze-koren. Ritmisch zit de cd goed in elkaar. Datzelfde geldt voor het solowerk. Soms wordt gas teruggenomen, bijvoorbeeld in Liquid Spheres waarin een licht jazzy elektronische piano zit. Ook zitten klassieke elementen in de muziek verwerkt, bijvoorbeeld in Frozen Cubes: hierin gebruikt men piano en koren. Uit dit stuk valt ook de grandeur van een man als Vangelis te halen. De vette solosounds van de Griekse grootmeester op de Yamaha CS80-synthesizer of een hierop gelijkend instrument spelen ook een belangrijke rol in het afsluitende Burning Cylinders. Remy en Synth.nl hebben er naar mijn mening goed aan gedaan om de koppen bij elkaar te steken want ze hebben een aangenaam klinkende cd gemaakt die wel eens meerdere fans van elektronische muziek aan zou kunnen spreken. Dit project is derhalve voor herhaling vatbaar.